fbpx
Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Uma delegação do Ministério da Educação da Bolívia está no Brasil para conhecer os sistemas de levantamento de dados estatísticos e de avaliação educacional desenvolvidos pelo Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep). O país está em fase de reforma educativa e ainda não conta com instrumentos de diagnóstico e de coleta de informações sob o aspecto qualitativo.

 

“O Brasil tem um sistema de informações educacionais, principalmente os censos da educação básica e superior, que é exemplo no mundo. Esse conhecimento é de fundamental importância para a elaboração de políticas públicas com foco na melhoria da qualidade educacional”, afirmou o presidente do Inep, Luiz Cláudio Costa, ao receber o grupo.

 

A diretora de Relações Internacionais do Ministério da Educação da Bolívia, Susana Postigo de Spada, fez um relato sobre o sistema boliviano, que atende 3 milhões de alunos na educação básica e um milhão no ensino superior. A reforma em andamento, segundo ela, busca valorizar o pluralismo cultural.

 

“Estamos promovendo a descolonização, a partir de uma nova concepção de educação, que busca resgatar os conhecimentos e saberes de cada um dos 36 povos indígenas que compõe nosso país”, disse.

 

A visita prossegue até a próxima sexta-feira, 4. Além da metodologia e dos instrumentos utilizados nos censos realizados pelo Inep para recolher informação, validá-la e consolidá-la, o grupo também conhecerá, dentre outros, o Sistema de Avaliação da Educação Básica (Saeb).